Annonser:
<< Tillbaka till TenTour Online
  FAQ FAQ  Sök i Forumet   Registrera Här Registrera Här  Logga in Logga in

Enhandsbackhand?

Svara Svara
Författare
limpan29 Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2010 jun 28
Land: Sverige
Online Status: Offline
Val Val   Citera limpan29 Citera  SvaraSvara Direkt länk till detta inläggt Ämne: Enhandsbackhand?
    Skickat: 2010 jun 28 kl 12:53
HejsanSmile

Är en kille på snart 15 år som för ett tag sedan gått över från tvåhands-backhand till enhands-backhand.
min tränare och mina tenniskompisar säger att den ser bra ut och att tekniken sitter där osv.
dock är det nåt som inte fungerar. slagen blir helt enkelt inte så bra. saknas kraft i dom.Confused
vet inte riktigt vad jag gör för fel. Är tacksam för alla tips jag kan få Wink
Tillbaka till Toppen
zorro Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2010 jul 08
Val Val   Citera zorro Citera  SvaraSvara Direkt länk till detta inläggt Skickat: 2010 jul 08 kl 13:37
Hej!

Om Du saknar kraft i Din enhandsbackhand kan det vara beroende på slagaxelns position vid träff. Ett vanligt fel är att axeln inte rör sig med framåt i slaget utan istället för tidigt rört sig ut mot den högra sidlinjen(Om Du är högerhänt). Detta innebär att den sk träffzonen blir för kort och att Du träffar bollen med snett blad. Du kommer  heller inte under bollen ordentligt. Axelns acceleration har avtagit före träffögonblicket. Ett sätt att komma till rätta med detta är att på enhandsbackhand se till att sluta stansen kraftigt, se Federer och Sampras stans i enhandsbackhand. Det är även viktigt att du håller  racketens vinkel mot underarmen och att Du skiljer på vad som är armvridning och att släppa handleden i slaget. Det senare är inte är bra för utföranden av slaget. Det är även viktigt att Du slår igenom slaget utåt, framåt och upp till kl 2. Glöm inte heller att böja på knäna och och komma under bollen ordentligt i slaget
Tillbaka till Toppen
limpan29 Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2010 jun 28
Land: Sverige
Val Val   Citera limpan29 Citera  SvaraSvara Direkt länk till detta inläggt Skickat: 2010 jul 20 kl 22:23
Tusen Tack! ska testa dina tips :D
Tillbaka till Toppen
 Svara Svara

Forum Hop Forum tillåtelse Visa Drop Down

Har du åsikter eller hittar olämpliga inlägg, maila oss på: info@primesite.se