> LOGGA IN
> HJÄLP

Tentour Online på Facebook

Sök i Forumet   Registrera Här Registrera Här  Logga in Logga in

Förlorar många matcher, vad gör jag för fel?

Svara Svara
Författare
  Dela ämne   Inställningar för ämnet Inställningar för ämnet
NDjoko Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2012 apr 09
Online Status: Offline
Val Skickat: 2012 apr 09 kl 17:05
Jag spelar väldigt bra på träningarna, men när det kommer till matcher så får jag inte ut det jag vill! Jag håller inne slagen och slår inte ut osv osv.. Snälla hjälp mig!
Tillbaka till Toppen
t.e.n.n.i.s Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2012 apr 11
Val Skickat: 2012 apr 11 kl 12:36
kör mycket träningsmatcher 
Tillbaka till Toppen
proffs...det vet jag Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2011 dec 06
Val Skickat: 2012 apr 12 kl 07:16

försök bara att vara så avslappnad som möjligt och bara spela ut,det kan bero på att du håller för hårt i racketen och då spänner du dig=att man slår utSmileSmileSmile

Tillbaka till Toppen
KÃ¥re Tham Visa Drop Down
Moderator Group
Moderator Group

Registrerade sig: 2011 aug 24
Val Skickat: 2012 apr 12 kl 18:41
Hej NDjoko!

Skillnad mellan spelförmågan på träning och match är något som du inte är ensam om att uppleva. Några få upplever att de faktiskt spelar bättre under tävling, men de allra flesta, inklusive världseliten, sänker sig mer eller mindre när det kommer till match (tänk dig då hur bra de är på träning...). Dock skiljer det sig åt för individer hur mycket prestationsförmågan förändras. För en del blir det, som du berättar om, en väldigt stor skillnad. Ofta spänner man sig, och fokuserar väldigt mycket på resultatet (att vinna eller inte förlora). När man spänner sig börjar kroppen göra andra saker än när man är avspänd, och därför går slagen ut, i nät eller blir väldigt lätta för motståndaren att möta. Oftast blir upplevelsen av spelet när man spänner sig dessutom inte alls lika härlig och rolig som annars.

De tips som proffs... och t.e.n.n.i.s. gav tycker jag är bra, det ena handlade om övning, det andra om fysisk påverkan på spelet och psyket:

Fysisk påverkan - var noga med avspänning i kropp och kanske särskilt arm, och att spela ut, är också väldigt viktigt för att komma loss på match. Ett annat fysiskt tips som påverkar den mentala delen är fotarbetet - spänningen som kommer när man blir nervös och kanske lite rädd gör ofta att fötterna "fastnar" i marken. Om man då är noggrann med att dansa på tå under varje boll och när man rör sig till varje sl*g, så får fötterna igång kroppen och skallen, och det blir lättare att spela ut. Dessutom är det ju så att när man inte rör fötterna ordentligt så kommer man inte rätt till bollen, och då är det nästan omöjligt att spela ut/slå igenom slagen. Kolla de här detaljerna med din tennistränare också. Obs att det är skillnad på att tänka på att vara avspänd eller röra på fötterna och att vara avspänd eller röra på fötterna. Det räcker inte med att tänka det, man behöver göra det. (Nike hade en gammal reklamslogan "Just do it!" - "Gör det bara!" Det är inte så bara, men ändå sätter den fingret på något viktigt. Jag tar bort "bara" och översätter till "Gör det!" Wink)
Övning - öva på matchsituationen genom träningsmatcher och poängspel på träning. Bestäm dig för någon specifik detalj du vill genomföra under träningsmatchen, och kolla med dig själv eller be tränaren ge feedback under tiden och efteråt om du gjort det. Ha tålamod, om du inte lyckas första gången så påminn dig själv om att det är träning och att du vill testa detta ordentligt.

En annan sak jag skulle rekommendera dig att göra är att fundera igenom hur du vill ha det när du spelar match - hur du vill spela, hur du vill känna och hur du vill tänka. Skriv ned det på en lapp för dig själv, om du vill, ta med lappen i bagen. Troligen tycker du det är roligt att spela tennis - kan du ta med det roliga in i matchen, och inte bara ha fokus på resultatet? Obs att det inte är en motsats mellan att ha roligt och att kämpa och göra allt man kan för att vinna - många tycker det är kul att tävla, men om man hela tiden fokuserar på resultatet så kan man börja vilja för mycket, spänna sig, och så blir det bara spänning/resultat och ingen avspänning/glädje. De allra flesta spelar dessutom bättre om de fokuserar mer på rörelsen, bollen, glädjen, än på resultatet.

Till sist och allra viktigast vill jag pÃ¥minna om att pÃ¥minna sig själv Wink - om de tre sakerna ovan. Precis som du behöver repetera dina grundslag, din serve, din volley och smash mÃ¥nga gÃ¥nger innan tekniken sitter, sÃ¥ behöver man repetera mentala/psykologiska delar av spelet ocksÃ¥. Man behöver pÃ¥minna sig själv om att slappna av, släppa loss, röra pÃ¥ fötterna, ha kul, eller vad det nu är som hjälper.

Lycka till, låt oss gärna veta hur det går, och hoppas du har många roliga matcher framför dig!
hälsningar
/KÃ¥re
Tillbaka till Toppen
MickeT Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2012 apr 13
Val Skickat: 2012 apr 13 kl 11:55
Hej,

Detta vanliga problem finns i alla sporter - eftersom hjärnan via signalsystemet styr det vi utför med vÃ¥r kropp sÃ¥ gäller det att repetera in beteenden i muskelminnet . Dvs att kroppen intuitivt utför det som repeterats in via en  reflex som utlöses av en positvt förstärkt signal frÃ¥n hjärnan.

Dvs. associerar du ett pressat läge pÃ¥ tävling med en postivt styrd signal (tanke/känsla) frÃ¥n hjärnan sÃ¥ kommer din kropp att utföra de mest fantastiska sl*g i pressade lägen - alla stora mästare har detta medfött. Att vara bäst när det gäller som mest - att spela drömtennis när du är som mest pressad och  med fullsatta läktare. Dessa spelare växer ngt enormt och vill visa upp sig och vad de kan, medans andra helst vill springa och gömma sig -  gummiarm.

Precis som om det nu vore så enkelt!
AlltifrÃ¥n golfare till skyttar, bordtennis, tennisspelare etc upplever prestationsÃ¥ngest - man fÃ¥r inte ut det man kan pÃ¥ tävling. Detta fenomen har det senaste decenniet fÃ¥tt alltmer uppmarksamhet pÃ¥ elitnivÃ¥ och Ã¤r en allt större avgörande faktor för hur lÃ¥ngt du kan nÃ¥ i din elitsatsning.

Neurolingvistisk programmering (NLP) är ngt som allt mer intresserar elitränare och mentala coacher, läs ex.vis Kjell Enehag. Man kan läsa pÃ¥ och för sig själv medvetandegöra om t.ex NLP - helt enkelt träna sin mentala balans med positiv förstärkning - lära sig att älska och njuta av spänningen som tävlingsmomentet utgör.

Mitt rÃ¥d till dig och som jag pÃ¥ ett enkelt sätt lärt ut till mÃ¥nga som spänner sig pÃ¥ tävling är att till en början glömma motstÃ¥ndaren (kanske under ett helt Ã¥r) och enbart fokusera pÃ¥ bollen - eftersom du tycker att bollar och tennis är det roligaste som finns sÃ¥ är det ju helt underbart att bollen kommer tillbaka sÃ¥ att du fÃ¥r slÃ¥ pÃ¥ den sÃ¥ mÃ¥nga ggr som möjligt, eller hur.  Tänk inte sÃ¥ mkt pÃ¥ vad motstÃ¥ndaren befinner sig pÃ¥ banan eller vad han/hon gör, slÃ¥ bara bollen intuitivt sÃ¥ bra som du vet att du kan - med bra längd och hyfsad placering/ varition i sidled - inte för att du tror att du ska vinna poängen med just det slaget utan bara för att du kan och framför allt för att det är sÃ¥ himla kul! Vad som kan hända är att han/hon pÃ¥ andra sidan nätet missar - ojdÃ¥ dÃ¥ vinner du ju poängen. Försök inte att slÃ¥ vinnare hela tiden och avgöra för tidigt - det är en taktik som inte belönar sig i matchstatisiken. Statisktisk sätt sÃ¥ visar det sig att klarar du av att hÃ¥lla bollen i spel med minst 6 egna väl avvägda sl*g över nät sÃ¥ vinner du 80% av poängen och dÃ¥ oftast pÃ¥ den andres misstag.
OBS! MKT VIKTIGT att bara koncentrera dig pÃ¥ bollen - det är den som är din motstÃ¥ndare, ingen annan - hitta känslan att det är du som kontrollerar och bestämmer över bollen - du gör vad du vill med den och har kul pÃ¥ banan. Och glöm inte att om du spelar bra men ändÃ¥ förlorar mÃ¥ste man ibland erkänna att ngn annan kontrollerade bollen bättre - dÃ¥ är det bara att träna mer!  Lycka till!!
MickeT

Tillbaka till Toppen
Moderator Group
Moderator Group

Val Skickat: 2012 apr 13 kl 14:02
Gillar Micke T:s svar!

/KÃ¥re
Tillbaka till Toppen
NDjoko Visa Drop Down
Nybörjare
Nybörjare

Registrerade sig: 2012 apr 09
Val Skickat: 2012 maj 03 kl 20:39
Tac så mycet alla!! De här tipsen gjorde så jag gick till final (förlorade dock där) men det är tack vare er som jag gick så långt! STORT tack till alla!Smile
Tillbaka till Toppen
Moderator Group
Moderator Group

Val Skickat: 2012 maj 07 kl 15:29
Thumbs Up

Härligt att höra, stort grattis och bra jobbat!!!

Fortsätt jobba på och ha kul!

/K
Tillbaka till Toppen
 Svara Svara

Har du åsikter eller hittar olämpliga inlägg, maila oss på: info@primesite.se